Project sheet

SK: Implementácia alternatívnych modelových organizmov a metód v rámci vysokoškolského vzdelávania

 
Basic information
Slovak title:
Implementácia alternatívnych modelových organizmov a metód v rámci vysokoškolského vzdelávania
Registration No.:
004UVLF-4/2023
Source:
Cultural and educational grant agency (Ministry of education, science, research and sport of the Slovak Republic)
Implementation time:
2023 - 2025
Principal (UVMP):
Luptáková Lenka, doc. MVDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Principal workplace:
Department of Biology and Physiology
Principal workplace:
Department of Biology and Physiology
Contributors:
Demčišáková Zuzana, RNDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Galajda Richard, MVDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Beňová Katarína, doc. MVDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Valenčáková Alexandra, doc. MVDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Tomko Martin, MVDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Sučik Monika, PharmDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Petrovová Eva, prof. MVDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Polláková Magdaléna, PharmDr., PhD. (2023: %  |  2024: %  |  2025: %)
Field of study:
-
 
Financial indicators
 
NON-CAPITAL FUNDING in €
CAPITAL FUNDING in €
 
Allocated
Spent
Allocated
Spent
Allocated / Spent
Allocated / Spent
2023
13086
0
0
0
13086 / 0
0 / 0
2024
0
0
0
0
0 / 0
0 / 0
2025
0
0
0
0
0 / 0
0 / 0
Spolu
13086
0
0
0
13086 / 0
0 / 0
 
Anotation
Cieľom projektu je praktické vzdelávanie študentov vo vedeckej oblasti zameranej na využívanie alternatívnych zvieracích a nezvieracích modelov vo výskume. Posledné desaťročie zaznamenávajú výskumné oblasti veľký tlak na vylúčenie predovšetkým cicavčích zvieracích modelov z laboratórneho testovania, čo je spojené s veľkou snahou nájsť vhodné náhrady za tieto osvedčené a roky využívané modely. Vedecká komunita, študenti a aj pedagógovia, čoraz častejšie žiadajú o rešpektovanie 3R zásady – podmienok nastavených výskumnou komunitou poskytujúci základný rámec pre uskutočňovanie humánnejšieho výskumu zvierat, ktorý je v súlade s neustálym zvyšovaním povedomia verejnosti o dobrých životných podmienkach zvierat a etike týkajúcej sa používania experimentálnych zvierat vo výskume. 3R zásady zahŕňajú redukciu, náhradu a zjemnenie. Tieto pravidlá odkazujú na potrebu výmeny pokusných zvierat za fylogeneticky najnižšie možné druhy alebo formy (vrátane počítačových modelov alebo in vitro kultúr) so zníženou schopnosťou cítiť bolesť alebo nepohodlie, zníženia ich počtu na nevyhnutné minimum a ochranu pred zbytočným utrpením. Smernica EP a R 2010/63/EÚ o ochrane zvierat používaných na vedecké účely ustanovuje povinnosť zabezpečiť na vnútroštátnej úrovni propagáciu alternatívnych prístupov a preto mnohé členské štáty vytvorili platformy propagujúce alternatívne metódy. V SR bola v roku 2018 založená Slovenská národná platforma 3Rs (SNP 3Rs) združujúca odborníkov z oblasti štátneho, akademického a priemyselného sektora. Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach má v tejto platforme tiež svojich zástupcov a v rámci predmetu Laboratórna diagnostika sa snaží propagovať používanie alternatívnych modelov. Hlavnou snahou je uviesť študentov do problematiky využívania laboratórnych zvieracích modelových organizmov vo výskume a naša hlavná snaha je zameraná na zoznámenie sa študentov s alternatívnymi zvieracími a nezvieracími modelovými organizmami (bunkové línie, vtáčie embryo, Caenorhabditis elegans, Artemia franciscana), ktoré môžu nahradiť cicavčie organizmy vo výskume. Pre zvýšenie kvality tohto predmetu je pre nás a hlavne pre študentov nesmierne dôležité, aby na predmete nezískali iba teoretické vedomosti, ale predovšetkým praktické skúsenosti v laboratóriu pri práci s alternatívnymi modelovými organizmami. Mnohí študenti sa po ukončení vysokej školy zamestnávajú aj vo výskumnej oblasti alebo pokračujú postgraduálnym štúdiom, kde môžu s teoretickými aj praktickými znalosťami získanými v rámci predmetu Laboratórna diagnostika, navrhnúť výskum alebo projekt s využitím alternatívnych modelov. V posledných rokoch sme u študentov zaznamenali stúpajúci záujem o tento predmet a niektorí študenti požiadali o odporúčacie listy pre svoje budúci povolanie. Preto je pre nás veľmi dôležité zlepšiť kvalitu laboratórneho prostredia a rozšíriť skupinu používaných alternatívnych modelových organizmov (Neocaridina davidi) ako aj informovanie študentov o možnostiach in silico metód s použitím počítačovej simulácie. Podmienkou pre vysokú kvalitu študijného predmetu, ktorý študentom bude ponúkať predovšetkým možnosť získania praktických zručností je moderné laboratórne prostredie, preto súčasťou predkladaného projektu je zriadenie špecializovaného funkčného laboratória pre prácu s alternatívnymi modelovými organizmami.
 
Publication outputs