Identification and occurrence of Anaplasma capra in livestock and wild animals in the Slovak Republic
Basic information
Slovak title:
Identifikácia a výskyt Anaplasma capra u hospodárskych a voľne žijúcich zvierat na území Slovenskej republiky
Registration No.:
IGAUVLF03/2025
Source:
UVMP Internal grant agency
Implementation time:
2025 - 2026
Principal (UVMP):
Kostičák Maroš, MVDr. (2025: % | 2026: %)
Principal workplace:
External Teachers' Workplace
Principal workplace:
External Teachers' Workplace
Contributors:
Field of study:
200 - Veterinary Sciences
Financial indicators
NON-CAPITAL FUNDING in €
CAPITAL FUNDING in €
Allocated
Spent
Allocated
Spent
Allocated / Spent
Allocated / Spent
2025
3000
0
0
0
3000 / 0
0 / 0
2026
0
0
0
0
0 / 0
0 / 0
Spolu
3000
0
0
0
3000 / 0
0 / 0
Anotation
Cieľom projektu je prvé systematické mapovanie výskytu Anaplasma capra na Slovensku u hospodárskych a voľne žijúcich zvierat a posúdenie potenciálneho zdravotného rizika pre ľudí a zvieratá v kontexte One Health. Izolácia, identifikácia a fylogenetická analýza A. capra bude vykonaná zo vzoriek biologického materiálu zvierat z vybraných lokalít na území Slovenska. Získané výsledky budú podkladom pre zmapovanie aktuálnej epizootologickej situácie a identifikáciu rizika výskytu významného, vynárajúceho sa, vektorom prenášaného pôvodcu so zoonotickým potenciálom. Výsledky obohatia aj výučbový proces.
The aim of the project is the first systematic mapping of the occurrence of Anaplasma capra in Slovakia in domestic and wild animals, and the assessment of the potential health risk to humans and animals in the context of the One Health approach. Isolation, identification, and phylogenetic analysis of A. capra will be carried out from biological samples collected from animals in selected locations across Slovakia. The obtained results will serve as a basis for mapping the current epizootiological situation and identifying the risk of occurrence of a significant, emerging, vector-borne pathogen with zoonotic potential. The findings will also contribute to the educational process.
Publication outputs