Scientific teaching in the ecology education: The collaborative „Fieldwork – Lab – Application to Practice“ approach
Basic information
Slovak title:
Vedecká výučba v ekologickom vzdelávaní: kolaboratívny prístup "Terén - Laboratórium - Aplikácia"
Registration No.:
005PU-4/2019
Source:
Cultural and educational grant agency (Ministry of education, science, research and sport of the Slovak Republic)
Implementation time:
2019 - 2021
Main partner:
The University of Prešov
Partners:
Technical University in Zvolen
University of Veterinary Medicine and Pharmacy in Košice
Principal (UVMP):
Koščová Lenka, MVDr., PhD. (2019: 50% | 2020: 50% | 2021: 50%)
Principal workplace:
Department of Breeding and Diseases of Game, Fish and Bees, Ecology and Cynology
Principal workplace:
Department of Breeding and Diseases of Game, Fish and Bees, Ecology and Cynology
Contributors:
Košuth Peter, MVDr., PhD. (2019: 100% | 2020: 100% | 2021: 100%)
Šmiga Ľubomír, MVDr., PhD. (2019: 100% | 2020: 100% | 2021: 0%)
Field of study:
200 - Veterinary Sciences
Financial indicators
NON-CAPITAL FUNDING in €
CAPITAL FUNDING in €
Allocated
Spent
Allocated
Spent
Allocated / Spent
Allocated / Spent
2019
2148
2148
0
0
2148 / 2148
0 / 0
2020
2260
2260
0
0
2260 / 2260
0 / 0
2021
0
0
0
0
0 / 0
0 / 0
Spolu
4408
4408
0
0
4408 / 4408
0 / 0
Anotation
Interdisciplinárny projekt prinesie nové vedecké informácie týkajúce sa aktuálnych tém
ekológie jedinca, populácií a spoločenstiev mikroorganizmov, bezstavovcov a stavovcov v
prirodzených aj umelo vytvorených a kontaminovaných habitatoch. Nielen nové poznatky, ale aj
samotný proces ich získavania vedeckým výskumom budú obsahovo integrované do vyučovania
viacerých predmetov v študijných programoch zameraných na ekológiu a environmentalistiku v
bakalárskom a magisterskom stupni štúdia na FHPV PU v Prešove, TU vo Zvolene a UVLF v
Košiciach. Súčasné nadobúdanie vedomostí a praktických zručností študentov bude prebiehať v rámci
vyučovania s použitím vedeckých metód pri kolaboratívnom ekologickom výskume. Toho sa študenti
aktívne zúčastnia od samotného zberu
materiálu, cez jeho spracovanie a analýzy modernými metódami v laboratóriách až po
využitie získaných informácií pre aplikáciu v praxi alebo publikovanie. Takto výrazne zlepšia
svoje predpoklady pre úspešné presadenie sa na trhu práce doma aj v zahraničí. Praktické
výstupy výskumu v spolupráci s vyučujúcimi budú využiteľné aj pri riešení reálnych
environmentálnych problémov. Vzdelávací proces bude zároveň podporený vydaním nových učebníc
a učebných textov pre predmety s takto inovovanou výučbou. Nové učebné materiály budú
zodpovedať špecifikám vedeckého vyučovania a kolaboratívneho výskumu. Zároveň do nich
budú zakomponované nové poznatky získané riešením projektu. Výsledkom riešenia projektu tak
budú nové vedecké informácie, modernizácia a diverzifikácia študijných programov, zavedenie
inovatívnych prvkov vo vzdelávacom procese akreditovaných aj novo-pripravovaných študijných
programov a vyššia úroveň spolupráce vo vedeckom výskume aj pedagogickej činnosti pracovísk
troch univerzít.
This interdisciplinary project will bring new scientific information on current topics of ecology
of individuals, populations and communities of microorganisms, invertebrates and vertebrates in
natural and artificially created and contaminated habitats. Not only new knowledge but also the
process of their acquisition by scientific research will be integrated into the teaching of several
subjects in ecology and environmental studies programs in bachelor and master degree studies at
FHPV PU in Presov, TU in Zvolen, and UVMPh in Kosice. The current acquisition of students'
knowledge and practical skills will take place within the framework of teaching using scientific
methods in collaborative ecological and environmental research. Students will be actively involved
in the collection of the material, through its processing and analysis by modern methods in the
laboratories, to the use of the acquired information for application in practice or publishing. This
will significantly improve their prerequisites for successful implementation in the labor market both
at home and abroad, and the practical outcomes of research in cooperation with teachers will also
be useful in solving real environmental problems. The learning process will also be supported by
publishing of new textbooks for subjects (courses) taught be this innovative teaching form. These will
also correspond to the specifics of scientific teaching and collaborative research in education. Either
new knowledge acquired in this project will be integrated into the textbooks. The result of the project
will be new scientific information, modernization and diversification of study programs, introduction
of innovative elements in the educational process of accredited and newly-prepared study programs,
and higher level of cooperation between departments of three universities in research and teaching.
Publication outputs